Cum aleg să îmi continui studiile?

   Traseul educațional pe care-l urmează elevii reprezintă în mare măsură o bază pentru viitorul lor, atât ca pregătire și profesie, cât și ca relații sociale pe care aceștia le aleg și le perpetuează.
Traseul educațional se referă, astfel, la evoluția elevilor în perioada școlară în sensul unor rezultate, opțiuni, interacțiuni și schimbări:
 (i) la rezultatele școlare (de exemplu, media obținută de un elev de-a lungul celor 12 clase, constituie un indicator al traseului educațional etc.);
 (ii) la opțiunile acestora cu privire la mediul școlar și educație (decizia de a termina sau nu școala, decizia de a schimba o clasă sau școală cu alta și motivele acestor decizii etc.);
 (iii) la interacțiunile pe care aceștia le au în câmpul mediului școlar și la modificările semnificative în ceea ce privește participarea și rezultatele școlare și cauzele lor. 
   În alegerea carierei trebuie să ținem cont de talentele și abilitățile noastre, de calitățile personale, de materiile asupra cărora ne-am aplecat cu interes și curiozitate, de activitățile pe care considerăm că le-am desfășura cu plăcere și pasiune pe termen lung, de stilul de viață pe care ni-l dorim, de salariul care ne poate oferi stilul de viață dorit, de prestigiul social la care visăm, de satisfacția și împlinirea profesională, de cererea pe piața muncii în următorii 10–20 ani și de eventualele contraindicații, în cazul în care există afecțiuni de  sănătate care presupun anumite condiții de lucru.
   Când ne alegem o ocupaţie ar fi indicat să avem în vedere toate aceste criterii cumulate. În plus, este important ca alegerea ocupației să fie o opţiune personală și conștientă.

 
Cum îmi dau seama la ce facultate să dau?

     Nu-ți face griji.. Majoritatea elevilor ajung în clasa a 12a fără să știe exact la ce facultate vor să meargă. Unii dintre ei nici măcar nu se gândesc la asta până în clasa a 12a, iar alții caută răspunsuri mult mai repede, dar nu le găsesc.
     Este foarte normal să se întâmple asta oricărui tânăr. Haideți să trecem împreună prin câteva întrebări critice care îți vor da răspunsuri la întrebările în legătură cu facultatea potrivită.

Ce facultate mi se potrivește în funcție de caracterul meu?

    Înainte de a face orice alegere este foarte important să încerci să te cunoști bine și să-ti dai seama ce fel de caracter ești. Există facultăți foarte grele, grele, medii și ușoare. În ordinea expusă, plecăm de la Facultăți de Profil Real, cum ar fi inginerie, matematică/ informatică/ fizică/ automatică etc și mergem înspre cele medii și ușoare cum ar fi economia și Facultățile de Profil Uman.

    Când vorbesc de facultăți ușoare sau grele, mă refer la nivelul de dificultate, de dedicare, muncă, învățat etc. Deci, ca să-ți dai seama ce facultate ți se potrivește, gândește-te ce fel de caracter ești.

  • Ești muncitor, serios, îți plac provocările și ești dispus să mergi pe un drum de 4-6 ani cu un program încărcat și mai dificil, dar care merită? Atunci mergi spre științele exacte, ca ingineria, matematica, fizica, automatica, medicina etc. Te expui la un drum mai lung, dar care va aduce rezultate pe măsură!
  • Ești muncitor, dar nu cel mai dedicat. Îți place să fii flexibil și să îți dedici timpul și altor lucruri, cum ar fi prietenii, sport, pasiuni sau altele? Atunci poți înclina spre științe economice, administrarea afacerilor, sociologie, drept, psihologie sau alte filiere mai teoretice.

    Ce facultate să aleg/ urmez pentru a fi satisfăcut pe viitor?

    Cu atâta informație pe internet despre absolut toate subiectele, probabil ai început să observi diferite zone înspre care se îndreaptă lumea. Spre exemplu, este evident că orice job în jurul tehnologiei va avea mereu avantaj în fața altora. Ceea ce nu înțelege multă lume este faptul că și în domeniul IT, companiile au nevoie de asemenea de oameni de vânzări, artiști, cercetători, manageri, traineri, oameni de comunicare, recrutori și așa mai departe.

    Lanțul este destul de lung, așa că ideea conform căreia doar IT-ul este singură soluție este foarte greșită, din punctul meu de vedere. Eu cunosc oameni care fac bani foarte mulți din vânzări, turism, HR, arte (designeri, muzicieni, dansatori) etc. Ca să îmi dau seama ce facultate să aleg, încerc să mă gândesc unde mă văd (imaginez) peste 5-10 ani.

    • Te vezi într-o companie? Ce fel de companie: mare, mică, internațională, în țară, în afară? Te vezi în compania ta? Te vezi lucrând din confortul casei tale de pe un laptop?
    • Ești un om care nu are nevoie de rutină și îți place să socializezi la muncă, să te miști de colo-colo sau mai degrabă îți place să execuți sarcini și să rupi ușa la 6? Gândește-te bine și pregătește-te pentru un domeniu care îți poate oferi ceea ce tu cauți.
    • În ce situație profesională, financiară, personală (emoțională) vei fi? Poate că un domeniu precum ingineria îți va oferi o situație profesională mai bună, dar mai slabă din punct de vedere personal. În timp ce economia poate te va ajuta să întâlnești mulți oameni, să lucrezi în domenii moderne și tinere, care îți vor echilibra viața profesională cu viața personală.
    • Cum îți vizualizezi viața la vârsta aceea? Vei fi genul de persoană mai retrasă, care caută liniște și siguranță? Atunci mergi pe o cale mai exactă care să îți asigure un job stabil. Dacă ești genul spontan, căruia îi plac provocările, nu ai frică de incertitudine, îți asumi riscurile, atunci poate trebuie să mergi pe o cale mai teoretică sau combinată, cum ar fi Științele Economice, Artele, Sportul, Sociologie, Psiho, Geografie, Drept etc.
    • Vrei să lucrezi într-o companie ca să prinzi experiență și apoi te gândești să-ți deschizi propria afacere? Sau vrei direct propria afacere? Nu ai nevoie neapărat de studii de antreprenoriat sau business, dar ai nevoie să cunoști un domeniu foarte bine din care să implementezi o idee nebunească și realistă. Antreprenoriatul nu se învață neapărat la școală. Mergi pe un domeniu care te pasionează și pe care îl poți învăța foarte bine, astfel ca după să reușești să îți lansezi o afacere.

      La ce facultate să dau pentru o meserie sigură care nu va dispărea?

      În ultima etapă, încearcă să înțelegi încotro se duce lumea și care sunt nevoile care vor dispare din societate și care se vor dezvolta sau vor apărea ca urmare a dezvoltării societății. La ce facultate să dau ca să fiu sigur că nu o fac degeaba și că nu o să găsesc de muncă în domeniu? Am făcut și un TOP CU FACULTĂȚILE DE VIITOR din care te poți orienta.

      Momentan este clar că suntem și ne îndreptăm cu pași repezi spre automatizare și digitalizare (zona IT). De asemenea, lumea consumă bunuri și servicii mai mult ca niciodată, așadar comerțul/ comerțul online sunt la putere. Mai mult, odată cu dezvoltarea mediului online a apărut nevoia din ce în ce mai mare de servicii pentru mediul online, ca promovarea online, administrare website-uri, analiza datelor și comportamentelor utilizatorilor, conceperea de materiale tip text, video, imagine etc. 

      De altfel, de partea cealaltă, a crescut nevoia oamenilor pentru siguranță, de a merge la psiholog sau de a avea mai mult grijă de sănătatea lor. Astfel, servicii de tipul terapie, consiliere, coaching, personal training, pregătire profesională ajung să fie la mare căutare.

      Totodată, nu putem să nu observăm că este un trend în creștere în ceea ce privește turismul și educația, că oamenii încep să își investească banii în diverse moduri și să economisească ca să meargă în vacanțe sau să-și asigure pensia. Pe vremea noastră, părinții noștri mergeau o săptămâna pe an la mare. Acum, lumea merge în 3-4 concedii pe an și optează foarte mult pentru experiențe inedite.

      • aruncă o privire pe site-urile de joburi și vezi care sunt cele mai căutate meserii
      • aruncă o privire în societate și încearcă să vizualizezi nevoile care vor apărea pe viitor și vor aduce noi oportunități de meserii
      • încearcă să nu te mai gândești la meserii învechite care vor fi înlocuite de MESERIILE VIITORULUI
      • Facultatea nu este pentru toată lumea. Rolul facultății este acela de a te modela ca om și specializa într-un anumit domeniu, precum și de a te introduce în diferite medii sociale. Mulți studenți care fac facultate în ziua de astăzi ajung să lucreze în alte domenii, ba chiar în cele în care nu se cere facultatea. Am scris despre Ce se întâmplă după ce termini facultatea.

        Trebuie să înțelegem că societatea are nevoie și de oameni care să facă alte activități importante, nu doar oameni la birouri. Iar de multe ori, munca de teren este mai frumoasă decât munca la birou. Dacă ești curios, vezi cum e la facultate dinainte să alegi dacă vei merge sau nu!

      Cazuri în care a urma o facultate nu este necesar

      Facultatea nu este pentru toată lumea. Rolul facultății este acela de a te modela ca om și specializa într-un anumit domeniu, precum și de a te introduce în diferite medii sociale. Mulți studenți care fac facultate în ziua de astăzi ajung să lucreze în alte domenii, ba chiar în cele în care nu se cere facultatea. 

      Trebuie să înțelegem că societatea are nevoie și de oameni care să facă alte activități importante, nu doar oameni la birouri. Iar de multe ori, munca de teren este mai frumoasă decât munca la birou. Dacă ești curios, vezi cum e la facultate dinainte să alegi dacă vei merge sau nu.

      Sunt un om practic și nu-mi place să învăț

      În această situație în care nu știi ce facultate să alegi pentru că nu te atrage învățatul, îți recomand mai degrabă să urmezi un curs de calificare profesională. Există numeroase cursuri de acest fel, cu meserii frumoase din care se trăiește bine.

      Poți face un curs de calificare în diverse domenii precum: producție (programator CNC, stivuitorist, calitate, gestiune etc), domeniul horeca (bar, restaurant, hotel etc), domeniul administrație publică. domenii creative (design grafic, editare video, fotografie, meșteșugărit, prelucrare materiale etc), servicii (frizerie, coafură, manichiură etc).

      De asemenea, poți să intri la o școală postliceală, cum ar fi o școală de agenți de poliție, maeștrii militari, poliția de frontieră sau chiar în administrația penitenciarelor. Mai mult, în domeniul online nu prea se mai cer studiile, așa că dacă investești timp cam un an și o sumă de până în 3 000 de lei în cursuri și ești serios, vei putea ajunge un junior într-o ramură din marketingul online sau programare.

      Vreau să îmi urmez visul

      Dacă ai un vis și vrei să îl urmezi, atunci poate că facultatea nu este necesară. Facultatea se poate face și la vârste mai înaintate. De exemplu, dacă îți place sportul și vrei să faci o carieră în sport unde este nevoie de foarte multă muncă, atunci nu ai nevoie de facultate.

      Dacă îți place să cânți și te visezi pe o scenă internațională, atunci nu cred că ai nevoie de facultate. Dacă te visezi drept omul care doboară recorduri și ajunge în cele mai ciudate locuri, poate nu ai nevoie de facultate. Dacă ai o idee și vrei să devii antreprenor, poate că nu ai nevoie de facultate. Oamenii și situațiile pe care le vei întâlni de-a lungul carierei spre visul tău, vor fi mult mai valoroase decât o facultate.

      Vreau să îmi dezvolt și valorific pasiunile

      Pasiunile adevărate le avem în noi de la vârste foarte fragede sau în multe cazuri ele pot apărea pe parcursul vieții. De ce să mai faci o facultate dacă ești pasionat de un domeniu de când erai mic și îl înțelegi și stăpânești foarte bine deja? O facultate te poate ține pe loc în acest caz. 

      Nu mai bine încerci să faci o carieră/ afacere din pasiunea ta? Un om pregătit și pasionat de un domeniu va fi întotdeauna bine primit oriunde, perceput ca un om de valoare. Atât timp cât faci cu plăcere ceea ce faci, nu ai nevoie neapărat de o facultate ca să ajungi să fii un bun profesionist. Diplomele au devenit din ce în ce mai neimportante, așa că nu mai fi victima unui sistem bazat pe diplome plătite.

      Dacă nu ești hotărât pe ce drum să mergi și crezi că nu ai găsit acel lucru pe care să îl faci cu plăcere, atunci alege pentru început o facultate mai ușoară, iar acum te poți orienta după facultățile ușoare prezentate aici!

      Încearcă să nu abordezi anumite profiluri doar pentru că mama sau tata au făcut asta sau pentru că așa îți spun prietenii tăi. Încearcă să faci ceva de care să fii mândru și să te reprezinte ca persoană. Nu trebuie să te simți ofensat dacă ai anumite nelămuriri și întrebări despre ceea ce ești și ce faci. Niciodată nu e târziu să lucrezi la viitorul tău sau la visurile tale!

      Doar încearcă să îți dai seama ce îți place să faci cu adevărat și ce te face să spui: ‘’Sunt mândru de ceea ce sunt si ce fac’’! Asta poate dura mulți ani, dar după cum spune și proverbul: ‘’Fericirea nu se atinge niciodată, dar în căutarea ei merită să alergi toată viața!’’.

Primul pas – ai încredere în tine

Dacă nu vei începe să îți oferi credit nu vei ajunge nicăieri. Mereu vei fi doborât de cei cu calități mult mai puternice decât ale tale. Uită-te în fiecare dimineață în oglindă și spune-ți: POT! Poți să faci absolut ce vrei, trebuie doar să ai încredere în tine. Să îți iei inima în dinți și să îți promiți că vei fi cel mai bun. Devenim ceea ce gândim, spunea un filosof. Așa că, gândește-te că ești un tip/tipă care VA OBȚINE, nu care poate să obțină, care VA FACE, nu care poate face și care VA FI!

Fără încredere în tine, îmi pare rău să îți spun, dar nu prea îți vei îndeplini scopurile și visurile.

Al doilea pas – cunoaște-ți abilitățile și dezvoltă-le

 Înainte să îți alegi facultatea sau jobul la care vrei să aplici, fă-ți o analiză interioară. Care sunt abilitățile mele? Cunoaște-te pe tine însuți, după cum bine zicea Aristotel.

Știi să scrii? Nu contează dacă îți place, contează să ai calitățile necesare pentru a putea face acel lucru. Și mie îmi place nespus de mult să cânt, dar încă nu am cunoștințele necesare pentru a da la Conservator.

Te descurci cu banii?  Îți place munca la birou, te vezi pe tocuri și aranjată în fiecare zi? Băncile sunt pentru tine sau companii multinaționale.

Vrei să fii mai comod, te vezi umblând mereu în Converși și tricouri cu metal head? Probabil agențiile de publicitate vor căuta oameni originali, diferiți, cu idei creative.

Îți place să desenezi? Facultatea de arhitectură caută oameni cu acest talent.

Ești bun la fotografie? Deși nu cred în puterea unei diplome în fotografie, experiența este mult mai reprezentativă, așa că poți porni de la un blog, exprimă-te, lasă-i pe ceilalți să îți descopere talentul.

Îți place să vorbești mult, când erai mic mereu țineai spray-ul mamei în mână și te credeai la televizor? De ce nu încerci jurnalismul?

Al treilea pas  în a reuși este să îți oferi posibilitatea să greșești

Trebuie să îți oferi ocazia din când în când să greșești. Da, ai auzit bine! Niciodată nu o să ajungi editor din prima, sau manager într-o instituție, dacă printre pașii care te duc către acea funcție nu s-a numărat ”greșeala”. Altfel, nu poți învăța. E OK, suntem oameni și printre caracteristicile noastre se numără capacitatea de a greși. Însă, greșeala poate fi fatală dacă nu înveți din ea. Nimeni nu te va lăsa din prima să faci o operație la care ai visat de când erai mic. Trebuie să faci lucruri mai mici, pentru a le construi pe cele mari.

Orgoliul din noi rar ne lasă să arătăm celorlalți că greșim. Nu vrem să greșim. Dar nu ajungem niciodată unde ne propunem dacă nu învățam din greșeli. Și, mai mult, toate greșelile pe care le facem ar trebui să ne ofere o încredere mult mai mare în noi și să ne învețe lucruri pe care nu le învățăm din cărți.

Al patrulea pas – nimeni nu umblă în papucii tăi

De multe ori îi lăsăm pe alții să ia decizii în viața noastră. De multe ori ne lăsăm acaparați de părerile celorlalți și mânați de sfaturile lor. Nu este greșit, dar ce trebuie să știm din asta este ca orice decizie pe care o facem are consecințe,  pe care DOAR noi le suportăm, nu și ceilalți.Este așa de ușor să dai sfaturi. Dar nu totdeauna aceste sfaturi sunt benefice.

Trebuie să conștientizezi că TU EȘTI SINGURUL care știe secretul despre tine. Tu ești singurul care mergi pe drum, singurul care va suporta consecințele alegerilor pe care le-a făcut.

Probabil prietena ta și-a dat cu părerea că nu ai deloc cunoștințele necesare pentru un test, așa că nu te-ai dus. După ce ai văzut subiectele- ce simple erau, nu?

Trebuie să învățăm să ne focalizăm pe ceea ce suntem noi, nu pe ceea ce vor ceilalți de la noi.

Definește-te, caută-ți calitățile și nu lăsa niciun vis îndeplinit dacă aia este tot ceea ce îți dorești.

Nu știi la ce ești bun? Acordă-ți un timp și le vei descoperi cu siguranță, doar tu ești cel care te cunoști cel mai bine. Nu  lăsa părerile celorlalți să îți spună că nu poți face ceea ce ți-ai dorit toată viața. Și, cel mai important, Niciodată nu este prea târziu să faci ceea ce îți dorești!

TU EȘTI SINGURUL CARE VA SUPORTA CONSECINȚELE.

p.s. Atunci când alegi o facultatea, focalizează-te pe abilitățile tale.

        Ce este cariera?

    Cariera reprezintă totalitatea profesiilor, meseriilor, ocupaţiilor, rolurilor sociale, familiale, funcţiilor,
experienţelor de muncă, timpul liber, hobby‐urile – este viaţa însăşi. Toate evenimentele care ni se întâmplă, de la naştere şi până la sfârşitul vieţii, deoarece acestea ne afectează viaţa/ cariera.
Construirea unei cariere personale presupune atât înţelegerea de sine cât şi a societăţii în care trăim. Cariera
personală depinde de aptitudinile, de nevoile şi motivele precum şi de atitudinile şi valorile fiecărui individ. În
acest sens o deosebită importanţă o au cunoaşterea de sine, imagine de sine precum şi imaginea pe care ceilalţi o au despre noi. Identificarea vocaţiei personale presupune identificarea intereselor, valorilor, abilităţilor şi competenţelor, precum şi experienţa personală şi aptitudinile fiecăruia dintre noi. Cunoaşterea de sine este un proces care se dezvoltă pe parcursul vieţii fiecăruia odată cu experienţa acumulată. Imaginea de sine şi respectul pentru propria persoană au un rol determinant pentru comportamentul fiecărui individ în cadrul societăţii.
    Orientarea profesională este dinamică. În prezent, consilierea carierei, consilierea vocaţională, orientarea
profesională, prin activităţile propuse, îi ajută pe beneficiari să conştientizeze propriile calificări şi resurse
personale, să‐şi dezvolte abilităţi de a lua decizii, de a face alegeri privind cariera în orice moment pe parcursul vieţii. Opţiunile personale să fie adecvate cerinţelor pieţei muncii (loc de întâlnire a cererii cu oferta de muncă), care evoluează în permanenţă.
    Abilităţile şi atitudinile câştigate îi ajută pe participanţi să deţină controlul asupra propriei învăţări/ cariere/ vieţi, să înveţe mai bine, eficient şi conştient, să se conducă pe ei înşişi, să se integreze uşor în mediul lor.
Cariera este acea activitate care oferă o sursă de venit, dar şi diferite grade de satisfacţie profesională.
Experienţele individuale de muncă au o influenţă semnificativă asupra stării psihologice, generale a individului.
Cariera înseamnă conştientizarea traseului profesional, din trecut, prezent şi viitor, cu direcţii care au fost
urmate sau abandonate. Se poate spune că o persoană poate parcurge mai multe cariere de‐a lungul unei vieţi.
Pe ce se bazează cariera? Probabil că aveţi multe răspunsuri. Cele mai multe identifică: munca susţinută, anii de şcoală şi studiile, familia, prietenii, norocul.
Cariera profesională reprezintă evoluţia profesională a unui individ pe parcursul întregii sale vieţi. În cadrul
aceleiaşi profesii, în cariera unei persoane se pot înscrie specializări, perfecţionări sau promovări profesionale.
Cariera poate fi privită şi sub aspect economic, sociologic sau psihologic:
 – economic, cariera constă într‐o succesiune de poziţii profesionale ocupate de o persoană, ca urmare a pregătirii şi meritelor sale profesionale;
 ‐ sociologic, reprezintă o succesiune de roluri jucate de o persoană, fiecare dintre ele stând la baza celui ce
urmează;
  ‐ psihologic, alegerea de roluri şi succesul în exercitarea lor depind de aptitudinile, interesele, valorile,
trebuinţele, experienţa anterioară şi aspiraţiile persoanei în cauză. (Fiman, 1998)

     Stadiile traseului profesional

    1) Debutul (între 15 si 25 de ani) este intervalul de timp în care tânărul îşi finalizează studiile, îşi găseşte primul loc de munca şi se căsătoreşte.
    2) Avansarea (25‐45 de ani) reprezintă etapa în care, de regulă, cariera capătă semnificaţie, dar şi cea în care pot apărea complicaţii ce ţin de criza profesională sau de viaţa de familie. Este perioada cea mai fasta a carierei. Competenţele şi aptitudinile se pot manifesta din plin, randamentul este maxim, iar oportunităţile de pe piaţa muncii sunt cele mai frecvente. Apar însă şi primele preocupări faţă de înaintarea în vârstă şi starea sănătăţii.
   3) Stabilizarea (45‐65 de ani) este ultima parte a traseului profesional, când individul cunoaşte bine sistemul de valori, îşi consolidează viaţa de familie, are o vedere de ansamblu şi acceptă limitele propriei cariere. Dacă până la aceasta etapa evoluţia este ascendenta pentru majoritatea persoanelor, fără abaterisemnificative, în jurul vârstei de 45 de ani apare o ramificaţie din care se desprind trei căi posibil de urmat:
‐ progresul in funcţii de conducere superioară sau o nouă orientare profesionala;
‐ stabilizarea, plafonarea;
‐ declinul lent sau abrupt/ intrarea precipitată în ultima etapa.
   4) Retragerea (pensionarea) începe în general de la 65 de ani şi este o perioadă a carierei ce trebuie pregătită cu grijă, din cauza potenţialului ridicat de stres pe care îl implică.
Pentru persoanele cu o buna stare fizică şi psihică, etapa poate constitui un nou început, o continuare a activităţii pe plan familial,social, al afacerilor, micii agriculturi etc.
Fiecare dintre perioadele descrise mai sus are importanţa sa, oportunităţi şi ameninţări. De aceea, se impune
analizarea fiecărei situaţii particulare şi, mai ales, pregătirea şi tratarea ei cu toata atenţia si seriozitatea, fără
prejudecaţi şi complexe, pentru manifestarea la maximum a posibilităţilor de auto‐realizare.

Cariera nu este un lucru pe care il obții la un moment dat. Ea se construieşte pas cu pas și este reprezentată de o suita de experiențe si evenimente trecute, prezente si viitoare. Planificarea carierei este procesul prin care elevii își stabilesc scopuri în legatură cu propria carieră si iniţiază acţiuni în vederea atingerii acestora. Este un proces continuu de ajustare a scopurilor de carieră la caracteristicile personale și la oferta educațională si profesională aflate în permanentă dezvoltare; schimbarea traseului profesional în decursul vieții active este o modalitate adaptativă la dinamica pieței muncii.

Eficiența planificării carierei depinde de abilitățile elevilor în urmatoarele domenii:

•  autocunoaştere – explorarea si structurarea informatiilor despre sine (interese, valori, aptitudini, personalitate)

• explorare educațională şi ocupațională

• decizia de carieră

• promovarea personală

Dezvoltarea abilităților de planificare a cariereieste necesitate în condițiile diversificării ofertei educaționale si ocupaționale.

Explorarea traseelor educaționale şi profesionale:

– se referă la colectarea sistematică a informațiilor despre oportunitățile educaționale si ocupaționale. Aceste informaţii vizează natura muncii ce urmează a fi efectuată, cerințe educaționale pentru a accede la post, perspective de angajare, mediul, munca, câștigul. Corectitudinea informațiilor este esențială pentru a putea face alegeri compatibile cu interesele, valorile si stilul de viață dorit.

–   surse de explorare:

• formale: materiale tiparite (broşuri, monografii profesionale, profile ocupaționale, pliante, ziare, reviste), sisteme computerizate (site-uri de Internet, programe de testare aptitudinala), materiale audioviziiale (casete, CD, emisiuni radio-TV), direct de la instituții specializate ONG, AJOFM, ISJ, etc

• informale: interviul informațional (persoane aflate în pozitii ce pot oferi informații precise despre oportunitățile educaționale si ocupaționale), experiența directă (activități de voluntariat, munca în perioada vacanței), rețeaua socială (părinți, rude, prieteni – 80% dintre posturile vacante nu sunt făcute publice în timp util, mulți angajatori preferă să angajeze persoane recomandate de cunoscuți).

Decizia de cariera:

•  Continutul deciziei (ce decizie sa iau): alegerea unei şcoli si a profilului de studiu alegerea unei profesii, alegerea unui anumit traseu educational, alegerea unor modalitati de formare a competentelor profesionale.

•   Procesul deciziei (cum voi lua decizia)

Etape. – definirea deciziei si identificarea alternativelor

– explorarea si evaluarea alternativelor existente; criterii cele mai importante sunt: concordanta cu caracteristicile personale, cu așteptările persoanei, costurile si beneficiile implicate în alegere.

 planul de carieră – presupune stabilirea unui plan de acțiune pentru punerea in practica a deciziei. Un plan de cariera cuprinde scop, obiective, strategii.

 implementarea deciziei

– reevaluarea deciziei – asigura optimizarea procesului de luare a deciziei

•  Contextui deciziei (factorii de influenta):

– cunoştinţele despre sine

– cunoştinţele despre oferte ( bariere – mituri, stereotipuri)

– abilităţile decizionale

– parinții, prietenii

– modelele de cariera

– oportunitățile materiale, statut socio-economic, dizabilitate fizică si psihică, genul copiilor

Marketingul/promovarea personala:

cuprinde modalitățile prin care o persoană își sistematizează și prezintă informațiile despre abilitățile, interesele, experiențele educaționale si profesionale proprii, în vederea atingerii unor scopuri de carieră. Implică 2 componente:

Componenta instrumentala              Componenta atitudinala

– CV european                                         – comunicare asertiva

– scrisoare de intentie,                            – dezvoltarea retelei de contacte

– carte de vizita,                                     –  pregatirea pentru interviul de angajare

-portofoliu personal

(cele mai  relevante produse

ale activităţii unei persoane

în raport cu un anumit scop )

(pregătirea motivaţională şi emoţională, anticiparea unor întrebări, optimizarea comunicării nonverbale )

DIRECTII ŞI TENDINTE ÎN ORIENTAREA ŞCOLARA ŞI PROFESIONALA

  • Accentuarea caracterului formativ-educativ în vederea realizării unui echilibru dinamic între aptitudinile si interesele individului, cerințele profesiunilor și nevoile sociale de forță de muncă
  • Începerea cât mai de timpuriu a acțiunilor de orientare – încă din clasele primare, prin acțiunile de cunoaștere a elevilor și cele de informare școlară și profesională
  • Intensificarea acțiunilor de cunoaștere şi respectare a cerințelor social- economice
  • Considerarea activitatilor practice ca mijioc esențial de orientare
  • Considerarea informării școlare si profesionale ca metodă eficientă de educare a intereselor profesionale
  • Intensificarea preocupărilor pentru sporirea eficienței serviciilor de orientare
  • Amânarea momentului alegerii studiilor si profesiunii – prin prelungirea duratei școlarității obligatorii si diversificare învățământului secundar
J